I dag er det møte i møte i Administrasjonsutvalget i Larvik kommune og da skal politikerne i utvalget få en orientering fra kommunalsjef Vilhelm Einen om omstillingsarbeidet som er utført i 2024 og hva som skal skje i 2025.
Kommunedirektøren skriver blant annet dette i orienteringen som legges frem i møtet i dag:
Status omstillingsarbeidet 2024
Nedenfor gis det en nærmere orientering om omstillingsarbeidet for 2024 i det enkelte tjenesteområde i kommunen. Orienteringen viser antall stillinger og hvilke fagområder og tjenester som er berørt av omstillingene . Det er totalt nedbemannet og inndratt 98 stillinger i perioden 01.01.24 – 31.12.2024. Tallene er justert etter gjennomgang av hva som ble meldt inn i 2024 og hva som er meldt inn for 2025.
Det totale antallet stillinger innebærer stillinger som både er avviklet som følge av nedbemanning, ledige stillinger som vi har inndratt i perioden og for eksempel permisjoner hvor det ikke er satt inn vikar for kortere eller lengre tid.
Helse og mestring
Antall stillinger som er nedbemannet eller inndratt: 22
Tjenesteområdet har ikke erstattet stillingene etter personer som har sluttet i fellesfunksjonen for området. Videre har tjenesteområdet spesielt nedbemannet stillinger som rådgivere, spesialkonsulenter og merkantile. Nedbemanningen er i hovedsak gjort i fellesfunksjonene innen legetjenesten, arbeid og aktivitet, helsehuset, sykehjem, hjemmetjenester og i fellesfunksjon for hele tjenesteområdet.
De fleste stillingene som er berørt, har høyere utdanning.
Oppvekst og kvalifisering
Antall stillinger som er nedbemannet eller inndratt: 41
Dette er konsulent-/veileder-/prosjektstillinger innen barnehageadministrasjon, skoleadministrasjon, familieveiledning, rus- og kriminalitetsforebyggende arbeid, arbeid og inkludering. Det er også nedbemannet en avdelingslederstilling i fellesfunksjonen for tjenesteområdet. 8 av stillingene gjelder veileder- og rådgiverstillinger innen NAV, barne- og familietjenester og barnevern.
Nedbemanningen har i hovedsak berørt ansatte med høyere utdanning.
Eiendom og teknisk drift
Antall stillinger som er nedbemannet eller inndratt: 10
Tjenesteområdet har i løpet av året nedbemannet med tre stillinger på drift, fire på eiendom/bolig og en på kommunalteknikk og samtidig inndratt en stilling på park og en rådgiverstilling i fellesfunksjonen i tjenesteområdet. Følgende oppgaver/tjenester er betydelig lagt om eller endret: teknisk drift av eiendommer, drift av park- og grøntanlegg.
Nedbemanningen har berørt ansatte med høyere utdanning og ansatte med fagbrev/relevant realkompetanse.
Verdiskaping og stedsutvikling
Antall stillinger som er nedbemannet eller inndratt: 11
Tjenesteområdet har i løpet av året nedbemannet og inndratt 11 stillinger. Dette medfører bortfall av særskilte funksjoner innen blant annet kulturminner og arbeid med frivillighet. I tillegg er det gjennomført nedbemanning i innbyggerkontakt og byggesak, kultur og fellesfunksjon innenfor tjenesteområdet. Det er også redusert en avdelingslederstilling.
Nedbemanningen har berørt ansatte med høyere utdanning og ansatte med fagbrev/relevant realkompetanse.
Felles stab og støtte
Antall stillinger som er nedbemannet eller inndratt: 14
Felles stab og støtte har i løpet av 2024 nedbemannet og inndratt med 14 stillinger. Dette er konsulent-/rådgiverstillinger innen kommunikasjon, HR, økonomi, regnskap, jus, anskaffelser og digitalisering. Det er midlertidig inndratt en lederstilling. Kapasiteten til utredning, lederstøtte og nødvendig utviklingsarbeid er betydelig redusert.
Nedbemanningen har i hovedsak berørt ansatte med høyere utdanning.
Omstillingsarbeidet 2025
Omstillingsutvalgene vil fortsette sitt arbeid med faste møter hver 14.dag. Her behandler arbeidsgiver og de ansattes representanter:
Behov for informasjon
Arbeidsgiver og de ansattes representanter samtaler om behov for informasjon til alle ansatte, informasjon i det enkelte tjenesteområde og informasjon til berørt virksomhet/avdeling eller ansattgruppe.
Stillinger
Dette gjelder behov for rekruttering, overtallige stillinger, inndratte stillinger og stillinger med behov for omplassering grunnet helse. Omstillingsutvalgene skal behandle alle stillinger som ikke er direkte brukerrettede stillinger. Unntatt fra behandling er for eksempel sykepleier-, vernepleier- og undervisningsstillinger og barnehagelærere.
Fra januar 2025 vil også Bølgen kulturhus, Larvik havn og iFokus inngå som mulig arbeidssted for annet passende arbeid. Dette er i henhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser, kap.8-4.
Planlagte/pågående prosesser
Kommunedirektøren orienterer om planlagte og pågående omstillingsprosesser som berører de ansatte. Kommunedirektøren har orientert om følgende prosesser ved oppstart av omstillingsarbeidet i 2025:
Status strategidokument 2025-2028
De økonomiske rammene for 2025 er meget stramme, og enda strammere i 2026. Kommunedirektøren vil 20.januar sammen med kommunalsjefene gå igjennom utredningsforslagene og vurdere hvilke utredninger som skal inngå i porteføljestyringen og hvilke som skal håndteres av det enkelte tjenesteområde.
Andre saker som også påvirker omstillingsarbeidet og de ansatte, er blant annet: arealeffektivisering, Torvet 1 og institusjonsstruktur.
Kommunedirektøren vil i oppfølgingsarbeidet ha ekstra oppmerksomhet på medvirkning og medbestemmelse.
Program Framtidens kommune
Relevante utviklingsressurser i kommunen koordineres i programmet Framtidens kommune for å sikre synergieffekter og utviklingskraft. Programmet blir lagt direkte under kommunedirektøren fra 1. februar. Et hovedinnsatsområde vil være utvikling av Temaplan for innbyggertjenester.
Virksomhetsoverdragelse
Salg av barnehager
Arbeidet følger den planlagte prosessen. Arbeidsgruppen med representanter fra de ansatte er videreført og supplert med en representant fra styrerne. Arbeidsgruppen vil gi innspill til nytt kunnskapsgrunnlag. Kommunalsjef OK vil orientere muntlig i administrasjonsutvalget og hovedutvalget 29. januar. Virksomhetsleder vil i samarbeid med kommunikasjon sende informasjon til styrerne og de tillitsvalgte etter møtet i hovedutvalget 29.januar. Sak om salg av barnehager for 100 mill kr skal behandles av kommunestyret 19.mars.
Brann og redning som interkommunalt selskap
Rapporten er presentert for alle kommuner ved kommunedirektører, ordførere, kommunalsjefer, brannsjefer og tillitsvalgte torsdag 9. januar kl 11.30. Rapporten anbefaler et interkommunalt selskap for brann og redning for alle vestfoldkommunene. Den politiske saken vil bli koordinert med de øvrige kommunene, og kommer til kommunestyrene i løpet av våren 2025.
Konkurranseutsetting av vaskeri
Saken kommer til ny politisk behandling i første møterekke våren 2025.
Omstilling av Sanden scene-kafe og bar
Styret i Bølgen KF vedtok 17. desember 2024, et alternativt forslag til drift av Sanden. Det nye forslaget innebærer et samarbeid med eksterne leverandører for matleveranser til konferanser, eventer og møter. Baren opprettholdes ved arrangementer, men kafé- og kjøkkendriften avvikles som den minst lønnsomme delen av Sandens virksomhet.
Det iverksettes nå en omstillingsprosess som vil innebære både omorganisering og nedbemanning på Sanden.
Omstilling av AoK og iVekst
Arbeidet er i gang. Det er etablert en bredt sammensatt arbeidsgruppe for medvirkning. Det vil komme en sak til politisk behandling våren 2025.
Link til hele orienteringen her, 22 jan 2025 Melding omstillingsarbeidet i Larvik kommune
Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.