Reisende møtes av en bygge-skamplett – år etter år.

Midt i inngangsporten til Larvik sentrum ligger det som nærmest fremstår som et glemt bombekrater. Like ved trappene opp til Prinsegata – der tusenvis av reisende passerer fra jernbanestasjonen – har området i Grandkvartalet stått uryddig og halvferdig i flere år.

Murstein, steinmasser, metallgjerder, ugress og byggeavfall preger fortsatt tomten. Den planlagte siste blokka i prosjektet er utsatt på ubestemt tid, men spørsmålet mange nå stiller seg er:

Hvorfor skal Larvik sentrum se slik ut i årevis uten at noen griper inn?

For dette handler ikke bare om et privat byggeprosjekt. Dette handler om hvordan Larvik framstår for alle som ankommer byen med tog. Førsteinntrykket er i dag ikke akkurat spesielt innbydende.

Bilder fra området viser en tomt som minner mer om en forlatt anleggsplass enn et sentralt byutviklingsprosjekt. Og dette er altså midt i et område kommunen tidligere har løftet fram som viktig for utviklingen av Indre Havn og sentrum.

Det store spørsmålet er derfor:

Hvor er Larvik kommune?

Hvorfor stilles det ikke krav til opprydding, forskjønning eller midlertidig tildekking når et prosjekt blir stående på vent i årevis?

Kommunen stiller ofte strenge krav til vanlige huseiere om vedlikehold, estetikk og rydding. Men når store utbyggere lar sentrale tomter forfalle over tid, virker det som om reglene plutselig blir langt mer fleksible.

Det burde være en selvfølge at et så sentralt område holdes ryddig og presentabelt – selv om videre utbygging er utsatt.

For akkurat nå sender området ved Grandkvartalet et signal om stillstand, forsømmelse og mangel på ansvar.

Og spørsmålet mange nå stiller seg er enkelt:

Hadde vanlige folk fått lov til å la eiendommen sin se slik ut i 3–4 år – uten reaksjoner fra kommunen?

Bøkebloggen har sendt saken over til både daglig leder i Grandkvartalet Eiendom AS Jan Hansen og til kommunedirektør Marit Kobro i Larvik kommune for kommentar før publisering.

Jan Hansen i Grandkvartalet Eiendom AS svarte raskt opp og kom med denne gladmeldingen:

«-Til din info så har vi allerede tatt tak i dette og starter på tiltak som skal gi en forskjønnelse av området i påvente av videre utbygging av tomta. Det hadde vært fint om dere i Bøkebloggen tok tak i Indre havn, og det forholdet at vestre brygge er stengt og ikke kan benyttes. Det tror jeg alle i Larvik hadde satt pris på at dere engasjerte dere i.»

Avdelingsleder Jan Olav Vagle i Larvik kommune kom fredag ettermiddag med denne tilbakemeldingen:

«-Bøkebloggen skriver: «Hvor er Larvik kommune? Hvorfor stilles det ikke krav til opprydding, forskjønning eller midlertidig tildekking når et prosjekt blir stående på vent i årevis?» Larvik kommune v/ bygningmsyndigheten har verken plikt, mandat eller kapasitet til å holde oversikt over hvorvidt enhver eiendom i kommunen er tilstrekkelig ryddig, skjønn eller midlertidig tildekket. Først når vi blir klar over slike eiendommer, f.eks. ved at vi mottar meldinger via kommunens skjemaløsning, e-post eller brev, kan vi ta stilling til hvorvidt tilstanden på konkrete eiendommer er av en slik karakter at vi har hjemmel til å følge opp etter plan- og bygningsloven. Den aktuelle eiendommen Bøkebloggen viser til har vi, etter det vi kan se, ikke mottatt henvendelser om og heller ikke merket oss på eget initiativ.»

«-Plan- og bygningsloven § 28-5 første setning oppstiller krav om at «ubebygd areal i bebygde områder skal holdes i ryddig og ordentlig stand». Ubebygd areal omfatter også ubebygde deler av en bebygd tomt. Videre fremgår det av bestemmelsen at kommunen «kan forby lagring eller annen bruk av ubebygd areal, når det etter kommunens skjønn vil gjøre opphold eller ferdsel farlig, virke sterkt skjemmende eller være til vesentlig ulempe». I utgangspunktet har eier fri rådighet over sin eiendom. Det er ikke et strengere ordenskrav for ubebygget areal enn ellers. Hvorvidt kriteriene i bestemmelsen er oppfylt på adressen Bøkebloggen viser til, må eventuelt vurderes konkret. Tilsvarende vil gjelde andre, lignende eiendommer.»    
 
«-Bøkebloggen skriver: «Kommunen stiller ofte strenge krav til vanlige huseiere om vedlikehold, estetikk og rydding. Men når store utbyggere lar sentrale tomter forfalle over tid, virker det som om reglene plutselig blir langt mer fleksible.» Når Bøkebloggen ikke viser til hvilke konkrete saker det siktes til som gjelder «vanlige huseiere», blir det vanskelig for å kommentere denne påstanden på en fornuftig måte utover det vi allerede har gitt av mer generell infromasjon.» 

 

Kontakt oss gjerne på mail adresse :bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.

 

* Følg Bøkebloggen på Facebook *