«Byggesak i Larvik kommune har som motto å oppfylle drømmer.» skriver Janne Kvisvik i et av sine leserbrev.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Vi har klippet ut noen viktige kommentarer fra byggesakssjefens leserbrev.

Disse endringene har medført at byggesaksbehandlingen i stadig større grad går fra å være en forhåndskontroll, til å bli kontroll i etterkant. Byggesaksbehandleren skal ikke lenger dra ut sammen med byggmesteren og bestemme hvor bygget skal plasseres i marken, eller kontrollere fortløpende at tiltaket oppføres i tråd med gitt tillatelse.

Nei, nå er det tillit som gjelder. Tillit til at aktørene er seriøse og forholder seg til de reglene som gjelder og de tillatelser som er gitt.

Vi mener Kvisvik her peker på det som er problemet. De som vil jukse og bedra kan gjøre det helt til dette blir oppdaget og dokumentert. Ta for eksempel firmaer som bygger bad og våtrom. De seriøse håndverkerne dokumenterer hele bygge prosessen med opptil 100 bilder og annen dokumentasjon. De som jukser har null dokumentasjon å vise til når feil og mangler oppstår. 

Bøkebloggen har dessverre erfart at det finnes to typer investorer / utbyggere i Norge og det gjør det også i Larvik. Den seriøse investor/utbygger leverer god kvalitet og rydder umiddelbart opp hvis det er mangler, mens den useriøse investor / utbygger skyver problemene foran seg og håper at ting skal bli foreldet slik at de kan springe fra ansvaret. Her er det to frister som gjelder, foreldelses loven med frist på 3 år og reklamasjons loven med frist på 5 år.  

Bøkebloggen er nå glad for at Larvik kommunes byggesakssjef setter fokus på dette. Vi vet at flere store saker har havnet på hennes bord det siste året og dette skaper selvfølgelig masse ekstra arbeid for kommunens saksbehandlere, de useriøse utbyggerne og kjøperne av disse prosjektene. 

 

Les også et av Bøkebloggens tidligere innlegg om at det jukses i bransjen. 

Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.

 

* Følg Bøkebloggen på Facebook *