«Jeg ble pålagt » munnkurv » av daglig leder herr. Holthe. Jeg har kopi av » trusselbrevet» om ikke å gå ut med negative uttalelser om avskilting av Bøkedampen el. min oppsigelse. Disse lå  «på bordet» samme dag som avskiltingen !» sier dagens gjesteblogger tidligere lokfører av Bøkedampen Jan Grøtting Simonsen 

Hele innlegget kan dere lese i sin helhet under bildet. 


 

BØKEDAMPENS SORTI / STYRET I LARVIK BY.

Etter å ha lest dine uttalelser, styreleder Stine Tvedt,  tillater jeg meg å plukke fra hverandre dine bombastiske ord om » grunnløse påstander» fra meg.

For det første : Bøkedampen var jo allerede godkjent av Statens Vegvesen m/ reg.skilt.

Bøkedampens tekniske beskaffenhet:

Bremsene var sikret dobbelt, med mekaniske bremser på trekkvogn.Lufttrykkbremser (pneumatisk system) både på trekkvogn og bakover til begge vogner. ( De mekaniske bremser var så effektive at lufttrykksystemet sjelden var i bruk). Men jeg kjørte opp trykket og sjekket effekten hver dag før oppstart ! ( Ellers hadde ikke toget » rikket seg» en meter).

Allt av lysutstyr var optimalt : Kjørelys, blink,bremse, og parklys.

Høytalerutstyr var av topp kvalitet , handsfree mic. gode høytalere i begge vogner ( lite musikk, fordi jeg hadde så mye positivt å fortelle om Larvik & Omegn).

Motoren var av merket Dodge V- 8 , bensin. Med kompressor som forsynte lufttrykkbremsene. Automatisk gearkasse.Vekt trekkvogn ca.2.700 kilo.

Vognene utstyrt med fastmonterte sittebenker , fritt utsyn i alle retninger , sikkerhetskjetting v/utganger.

Vedrørende avskiltingsdagen ved Brannstasjonen/Elveveien:

En tjenestemann, uten sosiale antenner, skrudde av skilter med bl. a , disse anmerkningene:

Vognene manglet fabrikkasjonsmerker ! – Latterlig. Vognene ble i sin tid produsert oppe i Haraldsgate av firma Levin Hansen & Sønner. De hadde neppe noe eget fabrikkmerke å sette på dengang.

Videre påpekt at forhjul på vogner manglet lufttrykkbremser.( Hvorfor ikke en mangellapp istedet for avskilting). Montering av slike bremser hadde ikke bydd på problem og kompressoren hadde nok kapasitet til forsyning av trykk til begge aksler !

Hvorfor forelå en skriftelig oppsigelse av meg som fører av Bøkedampen  på Larvik Bys kontor samtidig med avskiltingen ? ( Var allt avtalt på forhånd ? ).

Hvorfor hadde styret unnlatt, i alle år , å tegne/betale forsikring av fører/bytog ? For en ansvarsfraskrivning , tenk dere en ulykke ned Rombergbakken med 30 barnehagebarn ! SKAM DERE. ( Hvordan kjøretøyet  i det hele tatt kunne fungere uten ansvarsforsikring aner jeg ikke, det får styret i Larvik By forklare ! ).

Jeg vet selvfølgelig at hverken det tragikomiske med Torget/mengde av fyllmasse og nå denne berømte vannsklien ikke hører inn under Larvik By. Men daglig leder står jo i begge tilfeller med store fotos/tekst  og kommenterer begivenhetene. ( Er det bare å regne som » linselus» ? ).

Ditt innlegg, Stine Tvedt avsluttes med reklame for ditt selskap, usmakelig som jeg ser det. At du kan tillate deg en slik frekkhet.

Jeg avslutter denne kommentaren med håp om at den enkelte butikk i byen vår,  får en god sommer med ditto omsetning.

Bøkedampens og byens tidligere guide er nemlig glad i byen sin ( 13 gode år bak bytogets ratt – 27 år som musiker i Larvik kommunes eget ensemble, Koralmusikken).

Så får Stine Tvedt & Co. bare selge så mye bær de kan (på bærtur, munnhelle ).ref. Larvik Bys leserbrev.

GOD SOMMER !

JAN GRØTTING SIMONSEN.

 

Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere ikke ønsker å kommentere på blogg eller Facebook.

 

* Følg Bøkebloggen på Facebook *