«Eiere, ledere, sjefer og disponenter: Invester i dine medarbeidere, lær dem godt opp og gjør dem delaktige i bedriften din.» skriver Tore Bøhagen Berger i dagens gjesteinnlegg på Bøkebloggen. 


Foto: Tore Berger

Service?

«Den viktigste markedsføring du gjør er overfor dine ansatte» sier Richard Normann i sin bok «Servicemanagement». Putter du på fagkunnskap og læren om å håndtere mennesker, har du en god begynnelse til noe de aller fleste liker: En god service-opplevelse.

Atter en sommer er på hell, Norge går tilbake til arbeidsmodus og roen senker seg over bygder og byer. Eller, nei. Tusenvis av turister fra Europa flommer fortsatt innover fjordarmer og bysentra, til flott natur, fantastiske opplevelser og et prisnivå de neppe har sett maken til, ja om ikke de bor i Monaco eller Geneve sentrum da. Hva har de fått oppleve? Hva blir sjargongen over matbordet rent bortsett fra den fantastiske naturen, de enorme friområdene, og den nesten ubegrensede frihet de har hatt til både fiske og bærplukking – Jo, prisnivå selvsagt, men og da prisenes innhold. Med det menes servicen du får i handelens eller serveringens utførsel, det er jo her vi må være best, vi i Norge, med fremtidens viktigste industri som neste levevei etter oljens slutt – Service!

Velkomst og smil, med glimt i øyet og personlig fremstilling – Fagkunnskap om produktene vi selger eller serverer – Taffelpraten og småpraten ved disk eller bord – Ivaretagelsen av gjesten/kunden foran deg nå ? Utførelsen som helhet.

Påstand: God service slår pris i dagligservice.

Så derfor eiere, ledere, sjefer og disponenter: Invester i dine medarbeidere, informer dem som det står i innledningen, lær dem godt opp og gjør dem delaktige i bedriften din. Da heves servicens helhet. En trygg, informert, fag-sikker medarbeider skaper både trivsel, mersalg, opplevelse og gode øyeblikk. Det gagner ikke bare prisbevisste turister, det gagner og oss, deg, meg.

Etter å ha opplevd fulle norske hoteller med ubemannet bar, sommerstengte a la carte restaurant, og uteserveringer med fullstendig uskolerte og usikre medarbeidere bør parolen være: Mer service – Bedre service. Å gi god service er en investering i dine kunder og gjester, da bruker vi penger, vi koser oss, vi nyter av medarbeidernes kunnskap og vi kommer helt sikkert tilbake. Service-Norge: Sett fokus og husk at du aldri blir bedre enn din siste serviceleveranse!

Service – Fremtidens olje.

Vh: Tore Bøhagen Berger

Utgiver av boken: «Service?»

 

Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis det er flere som vil ha inn gjesteinnlegg. 

 

* Følg Bøkebloggen på Facebook *