Nå må ansvarlige ledere og politikere i Larvik stoppe dette.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Bøkebloggen har i flere saker satt fokus på at det er useriøse utbyggere i Larvik. Vi sitter nå på dokumentasjon (takstrapporter) hentet fra Larvik kommunes post arkiv hvor kjøpere av nye leiligheter må kjempe for å få rettet feil og mangler. Det er faktisk noe alvorlig galt når det oppdages feil og mangler på nye leiligheter. Og innleide takstmenn finner ut at det vil koste millioner å rette opp i dette. 

Når dokumentasjonen også viser at Larvik kommune har trukket tilbake ferdigattestene etter å ha blitt forelagt rapportene som viser feil og mangler. 
Hvorfor kan ikke da Larvik kommune politianmelde utbygger ? I stedet må de fortvilte kjøperne engasjere advokater og sakene ender i retten. 

Byggesaksjef i Larvik skrev før sommeren et leserinnlegg hvor hun skrev «Byggesak i Larvik kommune har som motto å oppfylle drømmer. Det er ikke lett, når den enes drøm ofte er den andres mareritt. Nei, nå er det tillit som gjelder. Tillit til at aktørene er seriøse og forholder seg til de reglene som gjelder og de tillatelser som er gitt.

Nei, nå er det tillit som gjelder. Tillit til at aktørene er seriøse og forholder seg til de reglene som gjelder og de tillatelser som er gitt.

Vi mener Kvisvik her peker på det som er problemet. De som vil jukse og bedra kan gjøre det helt til dette blir oppdaget og dokumentert. Ta for eksempel firmaer som bygger bad og våtrom. De seriøse håndverkerne dokumenterer hele bygge prosessen med opptil 100 bilder og annen dokumentasjon. De som jukser har null dokumentasjon å vise til når feil og mangler oppstår. 

Bøkebloggen har erfart at det finnes to typer investorer / utbyggere i Norge og det gjør det også i Larvik. Den seriøse investor/utbygger leverer god kvalitet og rydder umiddelbart opp hvis det er mangler, mens den useriøse investor / utbygger skyver problemene foran seg og håper at ting skal bli foreldet slik at de kan springe fra ansvaret. Her er det to frister som gjelder, foreldelses loven med frist på 3 år og reklamasjons loven med frist på 5 år.  

Bøkebloggen er nå glad for at Larvik kommunes byggesakssjef setter fokus på dette. Vi vet at flere store saker har havnet på hennes bord det siste året og dette skaper selvfølgelig masse ekstra arbeid for kommunens saksbehandlere, de useriøse utbyggerne og kjøperne av disse prosjektene. 

Fortvilte kjøpere av disse leilighetene mener nå at disse utbyggerne burde stoppes av Larvik kommune for videre prosjekter inntil de har ryddet opp i feil og mangler.

 

Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.

 

* Følg Bøkebloggen på Facebook *