Mente kortere garanti kunne gi billigere nybygg, forslaget ble nedstemt i Stortinget
Fortsatt fem års reklamasjon på nybolig, i tillegg til garantibestemmelsen som varer like lenge.
Forbrukerombudet reagerte på at garantien på nyboligen skulle kortes ned med tre år. Utvalget har foretatt en helhetlig evaluering av virkningene av garantireglene som gjelder ved oppføring av ny bolig for forbruker.
Heldigvis ble dette forslaget nedstemt av Stortinget i nest siste statsråd før jul. Hele saken fra utvalget kan dere lese på denne linken.
Bøkebloggen har i 2016 hatt full fokus på byggeprosjekter i Larvik kommune. Det viser seg at det blir bygd billig og dårlig i mange prosjekter. Dette medfører mye reklamasjoner og fortvilte kjøpere som må kjempe en lang kamp for å få utbedret feil og mangler.
Dessverre så finnes det også mange useriøse utbyggere som ikke rydder opp før kjøpere engasjerer takstmenn og advokater.
Larvik kommune har også et ansvar for å hjelpe fortvilte innbyggere som kjøper nye leiligheter med feil og mangler.
Bøkebloggen har mottatt mange henvendelser fra kjøpere som prøver å få hjelp fra Byggesak når grove feil blir oppdaget. Men Byggesaksavdelingen mener dette er privatrettslig og vil ikke opprette tilsynssaker for å få stoppet dette.
Vi mener derfor at det er fritt frem for useriøse utbyggere i Larvik og fortsette på samme måten i 2017.Dagens byggeforskrifter er basert på tillit mot regelverket.
Men når tilsynsavdelingen i Larvik kommune blir skriftlig varslet om at noen utbyggere bryter denne tilliten så mener vi at de skal og må reagere.
Dessverre sitter vi med inntrykk av at Byggesak i Larvik står på utbyggernes side og «den lille mann i gata» må engasjere advokat for å nå frem.
Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.