«Så min konklusjon er at NAV ikke tjener sin hensikt og bør avvikles i den formen den fremstår,» skriver Tone M. Ambjørnsen Torgersen i dagens innlegg. 

Office Specialist tensely looks at a client to dig in securities
Licensed from: Madhourse / yayimages.com

Er det slik NAV skulle bli ?

Jeg gjorde en praktisk gjennomføring ved 4 forskjellige NAV kontor for å skaffe meg informasjon om alle påstandene. som ble fremsatt.

Deretter forsøkte jeg å ringe 55 nummeret til NAV 10 ganger med forskjellige spørsmål.

Det ble en temmelig nedslående opplevelse. Jeg satt på en stol og så folk komme og legge fram sine ærend i åpne landskap – med meg og andre som tilhørere. Med få unntak gikk folk slukøret ut igjen uten å få hjelp.

Men – våre nye landsmenn reguleres av andre regler, og ble invitert inn i avlukkede rom og var derfor skjermet fra offentlighet – noe som burde vært tilfelle for alle.

Arbeidsledige uten penger, syke, en enke med spørsmål om hjelp til gravferd, en enslig mor med to små barn der mannen hadde forlatt henne – ALLE kom og gikk med uforrettet sak og uten bistand eller hjelp.

Deretter ringte jeg – og hver gang fikk jeg beskjed om at en eller annen saksbehandler ville ringe meg i løpet av 3 virkedager og at jeg måtte holde meg ved telefonen fordi de ikke ringte opp igjen. 3 dager for å få en mailadresse eller et svar !.

Så min konklusjon er at NAV ikke tjener sin hensikt og bør avvikles i den formen den fremstår.

Folk som er syke blir enda sykere av dette sammensatte NAV systemet, og arbeidsledige kommer fort i en vanskeligere situasjon og velger alternative inntjeningsmetoder. Syke må av og til ha advokathjelp for å få sine rettigheter til hjelp så jeg.

Jeg skulle gjerne sett noen tall på hvor stor del av arbeidsledige kontra sosialhjelpsmottakere det er, og ikke bare tall fra den ene gruppen.

Tone M. Ambjørnsen Torgersen

 

Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.

 

* Følg Bøkebloggen på Facebook *