Onsdag 21 november skal Miljø- og teknikkomiteen behandle «Bypakke Larvik – Fase 1 Forprosjekt».
Licensed from: digidreamgrafix / yayimages.com
Blir det bomring rundt Larvik når «Bypakken» kommer ?
Onsdag skal Miljø- og teknikkomiteen behandle første forslag til «Bypakke Larvik – Fase 1 Forprosjekt».
I 2019 gjennomføres Fase 1 Forprosjekt, som avklarer hvordan InterCity beslutningen innvirker på hovedelementer utpekt i mulighetsanalysen og konkretisere det videre arbeidet med Bypakke Larvik fram mot en forskutteringssak og videre forarbeid fram mot et vedtak om bompengefinansiering i Stortinget. Partene stiller nødvendig personalressurser til rådighet inn i en administrativ forprosjektgruppe og deler på kostnaden på ca. 1 mill. kroner til nødvendig utredninger. Larvik kommunes andel dekkes innenfor budsjettet til Areal og teknikk.
RÅDMANNENS FORSLAG TIL VEDTAK:
-
Bypakke Larvik skal etableres som en prosjektorganisasjon i et trepartssamarbeid for kommune representert ved Larvik kommune,fylkeskommune representert ved Vestfold fylkeskommune og staten representert ved Statens Vegvesen og har som mål å etablere «Et framtidsrettet transportsystem med en høy andel gange-, sykkel- og kollektivreiser som legger til rette for et attraktivt bysentrum».
-
Bypakke Larvik skal sikre god planlegging og gjennomføring av en portefølje av prosjekter som berører både statlige, fylkeskommunale og kommunale deler av transportsystemet i Larviks byområde, og som støtter opp om en bærekraftig areal- og transportutvikling i regionen.
-
I 2019 gjennomføres Fase 1 Forprosjekt, som avklarer hvordan InterCity beslutningen innvirker på hovedelementer utpekt i mulighetsanalysen og konkretisere det videre arbeidet med Bypakke Larvik fram mot en forskutteringssak og videre forarbeid fram mot et vedtak om bompengefinansiering i Stortinget. Partene stiller nødvendig personalressurser til rådighet inn i en administrativ forprosjektgruppe og deler på kostnaden på ca. 1 mill. kroner til nødvendig utredninger. Larvik kommunes andel dekkes innenfor budsjettet til Areal og teknikk.
-
Fase 1 Forprosjekt skal før årsskiftet 2019/2020 legge fram:
-
En oppdatert grov prosjektportefølje når trasé og stasjonsplassering for InterCity er fastsatt, og foreløpige anslag på økonomisk ramme og forventet framdrift.
-
En fordelingsnøkkel på hvordan ressursene skal prioriteres og fordeles innenfor prosjektporteføljen for å sikre best måloppnåelse.
-
En milepælsplan for det videre arbeidet fram til en brukerfinansieringsordning er forventet besluttet i Stortinget.
-
En oversikt over ytterligere behov for planleggingsmidler og finansieringsløsning av disse, slik at det kan besluttes en forskutterings-løsning for finansiering av videre planlegging etter 2019.
-
Effekter og konsekvenser bompengeinnkreving vil kunne ha for handel i sentrum og endringer av transportvaner i og rundt sentrum.
-
Eventuelle justeringer dersom det åpnes for å utvide den statlige byvekstavtaleordningen
-
Et forslag til framtidig organisering av Byakke Larvik.
-
Hele saken kan du lese på denne linken.
Alt tyder nå på at det blir bomstasjoner rundt Larvik om noen år. Bompengeinnkreving vil muligens få store konsekvenser for handel i Larvik sentrum. Så lenge Sandefjord ikke innfører bomstasjoner vil nok mange av innbyggerne i østre deler av Larvik kommune velge å reise dit.
Til info så er Hammerfest positive til bomring. Her betaler billistene gjerne for å få trafikken ut av bysentrum. Les hele saken på denne linken.
Kontakt meg gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis du har noe på hjertet.