««Ingen flere omkamper» er siste tilvekst av grupper som ønsker å påvirke politikere,» skriver Erik A Sørensen.

foto:googlemaps

 

Jernbanestasjon:  «Pest, kolera eller Bergeløkka og champagne?» 

Bergeløkka blir, når alle forhold tas i betraktning, den suverent beste sentrumsnære plasseringen av en ny jernbanestasjon i Larvik. God tilgang fra alle som bor i selve Larvik by – og for alle som ikke bor i byen. Rikelig med arealer for både reisende, som må benytte egen bil, og for reisende med buss, taxi, droner (?) og andre typer måter vi transporteres på i fremtiden, som for oss i dag er ukjent.

Kongegataalternativet er for oss, slik det nå er presentert av BaneNOR, totalt uaktuelt. Det vil momentant lamme byens næringsliv og utvikling frem til stasjonen kanskje står ferdig i midten av 2030-årene, og vil i all ettertid dele byen i to med stasjon og dobbeltsport.

Huff! Ikke kan man gjenreise byen på deler av områder der jernbanen går under bakken heller, pga. byggeforbud fra BaneNOR av belastningshensyn.

Indre Havn-løsningene som er foreslått er også uaktuelt pga. barrieren som ødelegger visuell og fysiske kontakt –  og potensialet for utvikling, samspill og aktivitet mellom by, havn og fjord.

Så hva skal Larviks folkevalgte velge?

13.12.2017 foreslo BedreLarvik Bergeløkka.

«Ingen flere omkamper» er siste tilvekst av grupper som ønsker å påvirke politikere.

Denne gruppen består av innbyggere som ønsker stasjon i Kongegata. Argumentasjon fra denne gruppen er at om ikke politikere nå selv bestemmer seg for å legge Kongegata ut på høring, så kommer Larvik bakerst i køen og vi vil legge vår
skjebne i favnen til sentrale myndigheter.

«Ikke flere omkamper»??? Til dags dato har det ikke vært en eneste omkamp om plassering av ny jernbanestasjon i Larvik!

Om det så må 10 nye omkamper til, for til slutt å lande på den beste løsningen for oss som bor i Larvik i dag, og for vår barn og etterkommere, så er det absolutt verdt det! Dette forholdet gjelder også sporvalg fra Sandefjord og til Larvik by.
Vi har ingen arbeidsplasser å miste!

Hastverk er lastverk og i dette viktige spørsmålet kan ikke folkevalgte bare raskt ta en avgjørelse. Vi snakker om noe som kanskje skal realiseres om 15-20 år. Vi må stå langt sterkere samlet bak en slik avgjørelse og være trygg på at vi valgte rett.

«Pest, kolera eller Bergeløkka med champagne?» Vel, når valget står mellom disse tre løsningene, er det åpenbart hva de fleste av oss normalt ville ønske. Bergeløkka.

Rådmannen bekreftet også den 3. januar at Bergeløkka absolutt er mulig, men iflg. BaneNOR dyrere. Hva så?

At den er dyrere bekymrer lite når alternativet er å ødelegge byen for all fremtid. Inntektene til kommunekassa og veksten i Larvik blir mager, om næringsaktivitet og ambisjoner fryses sommeren 2019 til midten av 2030-årene, og sentrum i ettertid domineres av en stasjon og et dobbeltspor som går tvers igjennom byen med svært få muligheter over et lengre område for krysninger nord-sør!

Her bør hver og en av oss tenke litt på aspektet kost, nytte, samfunnsøkonomi og byutvikling.

Kommunestyret er utfordret av folket. Flere innbyggerforslag om lokalisering er aktive. Kommunevalget er like om hjørnet og ordfører fra Ap med deler av kommentariatet ønsker raskest mulig å legge denne ballen død.

Nå også gruppa «Ingen flere omkamper». Omkamp? Pest, kolera eller champagne? Om det må flere omkamper til, også etter kommunevalget den 9.9.19, er BedreLarvik beredt til å ta disse for å sikre at Larvik til slutt lander på den aller beste løsningen med stasjonsplassering for oss og våre fremtidige generasjoner!

Bergeløkka er best.

 

Erik A. Sørensen,
Gruppeleder BedreLarvik

 

Les også tidligere innlegg “Ny vurdering av Bergeløkka stasjon?”

Les også tidligere innlegg “Nå må vi ikke sove i timen igjen” på denne linken.

Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.

 

* Følg Bøkebloggen på Facebook *