«Kongegata løsningen vil virke som en giljotin på næringslivet og utvikling,»skriver Erik A Sørensen i dagens innlegg.

 

Ja til ny stasjon i Indre Havn, eller…

Eller ja til stasjon i Kongegata, eller ja til å bevare Indre Havn og Fjordbyvisjonen. Eller ja til Bergeløkka, eller ja til stasjon i Elveveien, eller ja til stasjon på Bommestad, Månejordet, eller eller eller?

Siste gruppe som er opprettet har slagordet: «Ja til Kongegata stasjon». Stifterne bak denne gruppen er også skråsikre i deres argumentasjon. De trykker sogar opp brosjyrer som distribueres. Info. og propaganda «krigen» har nådd et nytt nivå. Har vi nå kommet til det stadiet at bare man får gjentatt sitt eget ønske tilstrekkelig antall ganger, enten i egen person eller via andre personer/grupperinger på sosiale media og i ØP, så vil det gjøre susen? Vi kjenner til denne typen retorikk og metode fra representanter i regjeringen. Gjentakelsens hemmelighet?

Til diskusjonen er foreliggende løsninger på høring:

Kongegata løsningen vil virke som en giljotin på næringslivet og utvikling. Etterpå vil vi få for det meste boliger. En reetablering med yrende handel, ser jeg vanskelig for meg når man tar i betraktning utvikling av butikk og sentrumsdød i norske byer de siste årene.

Indre Havn løsningen vil ødelegge den åpne tilknytningen til fjorden, men kan gi en etterlengtet og nødvendig utvikling i Larvik med nye boliger og tjenesteytende næringer på gateplan som restauranter, «cafe latte», frisører, apotek, dagligvare, pol osv. osv. og annen virksomhet som trengs for å tilfredsstille befolkningen som bor i høyden og ikke nede på gatenivå. Et mini barcode i emning? Prisen er fjorbyvisjonen og åpenhet til fjorden, men denne kompenseres med etterlengtet utvikling og inntekter for Larvik. En ting er sikkert og det er at man blir ikke mett i magen av bare utsikt!

Valgets kval. Uansett, med så mange bedrevitere på banen, så synes en rådgivende folkeavstemning å være det eneste riktige. Fram til en folkeavstemning finner sted, vil alle grupperinger og forståsegpåere sterkt advokere for sitt syn og prøve å påvirke utfallet av en folkeavstemning, men det er fair play og alle grupperinger har de samme mulighetene. Argumentet fra noen med at folket ikke kan få være med på å bestemme fordi «vanlige folk ikke har peiling» faller på sin egen urimelighet. Kommunestyrepolitikere er bare vanlige folk de også. Det er folket som skal benytte jernbanen i fremtiden og folk bør absolutt ha en «saying» i dette!

Larvik MÅ tilrettelegge for vekst og utvikling. Kommunen MÅ i fremtiden generere større inntekter. Det vil være en pris å betale og i noen avgjørelser vil noen være misfornøyd med de avgjørelsene som blir fattet for en bedre kommune for alle og fellesskapet i fremtiden. Inntektene MÅ økes!

I skrivende stund heller jeg litt til at ny jernbanestasjon i Indre Havn kan være det beste for Larvik om valget fortsatt bare blir mellom Indre Havn og Kongegata. Dette fordi det bedre ivaretar nåværende næringsliv og mulig vekst. Uansett ønsker i alle fall jeg at innbyggerne selv skal ha det endelige ordet med i laget og jeg vil respektere dette – det håper jeg kommunestyret ønsker også. Selvfølgelig vil jeg aller helst at Bergeløkka kunne ha blitt vinneren, også i en fremtidig folkeavstemning, men det alternativet fikk BedreLarvik ikke flertall for i kommunestyret.

Erik A Sørensen
Gruppeleder BedreLarvik

 

Les også lørdagens innlegg «Jernbanestasjon ved Elveveien/Lågen er best. på denne linken.

Les også tidligere innlegg “Snakk om dobbelmoral i Larvik Høyre” på denne linken.

 

Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.

 

* Følg Bøkebloggen på Facebook *