«Hvilket ansvar har Larvik Kommune tatt for sentrum opp gjennom årene?» spør  Lill-Guro Bordøy Hitz, Hitz Optikk AS og Janne Gui, Bortskjemt AS.

Nå må vi være realistiske!

Larvik kommune og våre politikere er i ferd med å ta en avgjørelse som blant annet vil få store og alvorlige konsekvenser for byens butikker i sentrum! Hvordan kan dette skje? Hvordan kan de velge å ødelegge levebrødet til så mange mennesker? Hvordan kan makten, prestisjen og omdømme til en politiker bety mer enn alt dette? Hvordan kan de ta et valg som tvinger beboere i over 220 boenheter til å flytte fra byen (de som forøvrig er våre kunder)? Hvordan kan de velge å la et åpent og bredt «sår» gå gjennom byen vår? Hvordan kan man tillate at sentrum skal dø for å få litt sjøutsikt? (Blir det sjøutsikt? Det er vel lite trolig at Indre havn blir liggende urørt, om ikke jernbanen kommer der).

For INGEN, vi mener INGEN kan påstå noe annet enn at butikkene vil lide STORE tap hvis valget faller på stasjon i Kongegata. Flere butikker i Nansetgata slet med omsetningen i de 2 årene gaten ble renovert. Ja, det var fremkommelighet i hele perioden, men likevel falt butikkenes omsetning. Hvordan kan det skje? Hvordan kan Slakter Abrahamsen tape omsetning på at Kongegata er sperret vedrørende graving i kort tid? Jo, fordi kommunens innbyggere kjører en stor bue utenom anleggsarbeid. De kjører til et sted de vet det ikke bygges!

Medlemmer av Larvik By AS har i alle år tatt fullt ansvar for alle aktiviteter og dekor i sentrum av byen vår. Både Nattby, juledekorasjon, blomster, små juletrær og prosjektet med skøytebanen, kommer fra oss. Vi står på dag ut og dag inn for å lage et flott sentrum for alle. Hvem kan tillate seg å stryke oss vekk med et pennestrøk?  Hvem kan tillate seg å si at butikkene ikke betyr noe i den store sammenhengen? Et sentrum uten butikker er faktisk ikke et sentrum, men et boligfelt eller et kontorlandkap! Hvilket ansvar har Larvik Kommune tatt for sentrum opp gjennom årene? Hvorfor er det ikke laget en eneste konsekvens-analyse for byggeperioden hva angår handel? For det er faktisk krise at kundene ikke kommer frem! Det er faktisk krise at hele byen planlegges å gå gjennom en total renovasjon! For det er faktisk krise at noen tror at byens sentrum skal klare en byggeperiode med Grandkvartalet først, for deretter minimum 6 år med graving til ny stasjon og jernbane, og deretter mange år med å få alle bygg på plass. Skal vi si nærmere 15 år totalt? Hvem vil flytte til Larvik når byen er preget av anleggsarbeid i så mange år? Og for all del husk på at Bane NOR ikke betaler Rådhus og kompetanse-hus eller ny park. De er der for å bygge en jernbane, ikke pusse opp byen vår! Hvordan kan noen tro det? Hvordan kan man være så urealistisk?

Hvordan kan noen tro at butikker bare kan flytte på kommando? Og hvor skal egentlig disse nye butikkene ligge mens sentrum raseres? Hvem sørger for markedsføringen, god fremkommelighet, tilpasning i nye lokaler, kompensasjon for tapt inntekt i flytte-perioden, og en brukbar husleie? Hvem tar det ansvaret? Hvordan kan noen tro vi skal flytte tilbake igjen etter 6 år med bygging og gjøre den samme helomvending èn gang til? Faktisk risikerer byen en jernbane i Kongegata UTEN butikker rundt. Det er faktisk latterlig og veldig lite gjennomtenkt, og ja, vi vil kalle det naivt å tro at byens butikker og tilbud er der etter 6-7 år med anleggsarbeid. Utgangspunktet for plassering av en jernbanestasjon tett på sentrum er med tanke på byutvikling. Her ender det med by-rasering og ikke byutvikling hvis Kongegata-alternativet bli valgt.

Vi vil trekke fram hva Bane Nor har skrevet om valget av Indre havn:

«En stasjon i Indre havn bygger opp under dagens bystruktur og er i tråd med kommunens vedtatte planer. Denne løsningen bryter ikke dagens gateløp og krever mindre endringer i sentrum. Bane NOR anbefaler høyt alternativ i Indre havn og er trygge på denne konklusjonen. Dette er den beste løsningen for jernbanen, byen og utfra et samfunnsøkonomisk perspektiv, sier Solhaug.»

Hvorfor gjøre det vanskelig for alle når man kan velge et alternativ som har færre konsekvenser? Hvorfor skal Bane NOR godta en løsning der det er store muligheter for store budsjett-sprekk og mange overraskelser? Med omtanke for butikker, beboere, og en kortere byggeperiode, samt det økonomiske aspektet, må valget falle på Indre Havn som stasjons-løsning, eller det må komme opp et annet godt forslag (Bergeløkka) uten at det behøver å bety store utsettelser.

Vi må være realistiske sammen, NÅ!

 

Lill-Guro Bordøy Hitz, Hitz Optikk AS og Janne Gui, Bortskjemt AS.

 

 

Les også innlegget «David mot Goliat» på denne linken. 

Les også innlegget «Jernbanestasjon ved Elveveien/Lågen er best. på denne linken.

Les også tidligere innlegg “Elveveien/Lågen: Her skal jernbanestasjonen ligge!” på denne linken.

 

Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.

 

* Følg Bøkebloggen på Facebook *