Da jeg bodde i Reipbanegata var beboerne sterkt plaget av tungtrafikk. Det var derfor vi kjempet for Elveveien i 1984-1985. En tid var det på tale om at Elveveien kunne bygges fram til Yttersøveien i Hedrum og at trafikken i en overgangsperiode – fram til Stortinget hadde gitt midler til resten av traséen – skulle kjøre der.
Østlands-Postens lederartikkel skrev at torstrandsfolkene ikke måtte skyve trafikkproblemene over til Yttersøveien. ØP erkjente altså at det var trafikkproblemer på Torstrand, men ønsket ikke at innbyggerne i en annen del av kommunen skulle avlaste de hardt prøvede beboerne i Reipbanegata og vise solidaritet..
Etter at Elveveien ble åpnet, tok sjåførene av fra Elveveien for å kjøre Hoffs gate, nedre del av Reipbanegata og ut i Dronningens gate. Sjåførene sa at de sparte kilometere og penger på å kjøre denne strekningen. Det ble satt opp et forbudsskilt mot tungtrafikk i Hoffs gate, men sjåførene brøt ustanselig forbudet. Politiet så ingen lastebiler, men jeg så flere av dem en dag.
Det eneste som kan avhjelpe trafikkproblemene i Storgata (tidligere Dronningens gate) på Torstrand er en miljøtunnel. Den ble foreslått for mange år siden.
Torstrandstunnelen falt ut av Nasjonal Transportplan. Stortingsrepresentantene Sonja Mandt (AP) og Anders Anundsen (Frp) uttalte i 2005 at de skulle bringe Torstrands trafikkproblemer inn til diskusjon på Stortinget, men intet skjedde.
Kommunestyret i Larvik må legge press på stortingsrepresentantene for Vestfold og medlemmene av samferdselkomitéen.
Ordfører Bringedal burde være leder for en delegasjon. Torstrandsfolk har ofte blitt stemoderlig behandlet.
Kommunestyret tenker ikke på at Storgata daglig beferdes av barn til og fra barne- og ungdomsskolen.
Det er viktigere enn en urealistisk jernbanestasjon i Kongegata for de som sliter med de realistiske trafikkproblemene.
Morten Bakkeli.
Les henvendelsen fra Torstrand vel og svaret fra ordfører Erik Bringedal her.
Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.