Alle M12-ribbene som er tatt i bruk av politiet har hatt behov for feilretting eller reparasjon. Det har vært stor frustrasjon knyttet til båten.

For omtrent et år siden slapp Politiets fellestjenester (PFT) nyheten om at båtprodusenten Marell var tildelt kontrakt for å anskaffe politiet fem nye M12-ribber.

Kontrakten omfatter kjøp av ni båter og har et totalt økonomisk omfang på 70 millioner. Så langt er det levert seks båter til distriktene.

Da båtene er nye koster det ikke politiet noe å ordne garantisakene, men det skaper merarbeid og frustrasjon for de politifolkene som helst skulle vært ute på sjøen.

«- Det vært stor frustrasjon knyttet til båten, da vi har gått glipp av oppdrag og arrangementer som vi gjerne skulle vært på. I tillegg fikk det betydning for sjøberedskap og forebyggende arbeid på sjø,» forteller fagleder for sjøtjenesten i politidistriktet Magne Johnsholmen.

Først skulle Marell forøke å bytte en hoveddel i motoren. Problemet var bare at delen ikke var å få tak i i Europa, og nedetiden på båten ble lenger og lenger.

Etter omtrent en og en halv måned var alle delene på plass, og motoren ble skrudd sammen igjen, og båten kom tilbake i bruk på sjøen.

I august møtes båtprodusenten Marell sammen med representanter fra alle politidistriktene som har erfaring med båten, sammen med PFT. Da skal alle feil på båtene legges frem. Les hele saken på Politiforum.no her.

Mulig at en Rib til nesten 8 mill burde fungert bedre enn dette? Og mulig at Politiet i stedet burde valgt den norskproduserte Goldfish for å spare noen millioner i innkjøpet?

 

Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.

 

* Følg Bøkebloggen på Facebook *