To lørdager på rad – før den norske finalen i Melodi Grand Prix blir sendt på TV – kommer Bøkebloggen til å publisere artikler om Larvik og Melodi Grand Prix.

Undertegnede føler at jula og den norske finalen i Melodi Grand Prix har litt til felles. Begge er årvisse begivenheter. Jula er den begivenheten vi venter på i årets andre halvdel, mens Melodi Grand Prix er den begivenheten vi venter på i årets første halvdel. Skjønt det finnes mange som helt sikkert vil bestride den siste påstanden. Melodi Grand Prix har ofte blitt kalt «Programmet vi elsker å hate».

Jeg har et ambivalent forhold til hele greia. Jeg husker jeg jublet da irske Johnny Logan med bidraget «What’s Another Year» i 1980 viste at kvalitet kunne slå kvantitet. Jeg raser og vil avskaffe alt i hop når jeg hører en teatralsk ung sangerinne fra et Balkan-land synge om hjerte og smerte, gråtende i bøtter og spann, mens et sadistisk publikum jubler og ler.

Reglene har forandret seg i årenes løp. Fram til 1998 måtte man bare synge på norsk. Nå kan man synge på det språket man vil. Fram til 1971 ble navnene på bidragenes komponister og tekstforfattere i den norske finalen holdt hemmelig, slik at ikke jurymedlemmene skulle bli påvirket.

Det var Erik Diesen som klokka 19:35 fra Store Studio ønsket TV-seerne velkommen til den aller første finalen i Melodi Grand Prix 1960. Finalen ble samtidig overført i radio. Odd Grythe befant seg i Studio A, hvor juryen satt. Dette var mens det fremdeles var prøvesendinger, og det var ikke mange nordmenn som hadde fjernsyn på denne tiden. Hvor mange larvikinger som så programmet, vites ikke.

Vi legger ut lenker til samtlige bidrag med utøvere fra larviksområdet.

En stor takk til Cathrine Hill-Jensen, John Falchenberg og president i MGP-klubben Morten Thomassen, som har tipset oss om utøvere.

1986

Geir Olav Bøkestad og Per Kristian Indrehus deltok både som artister (under navnet Creation) og opphavsmenn i Melodi Grand Prix i Stavanger i 1986. Det var første gang at konkurransen flyttet ut av Oslo. Valget falt på oljebyen, som hadde tapt for Bergen i kampen om å få huse den internasjonale finalen samme år. Finalen ble arrangert foran 4000 tilskuere i Stavanger idrettshall, tilknyttet Stavanger Forum, lørdag 22. mars.

Muffe og Gækki skrev musikk og tekst til «Ny tid». Den eneste gang de framførte den på norsk var i finalen. Da låta ble utgitt på single 24. mars, var det med engelsk tekst under tittelen «In My Life».

Programleder Jarl Goli kunne presentere kveldens tredje bidrag, «Ny tid», framført av Creation. Gutta hadde med seg sitt eget band, der larvikingen Svein Aage Halvorsen satt bak trommene. Duoen brukte også fyrverkeri på scenen, noe som var første gang i Melodi Grand Prix-sammenheng. De syv juryene ga bidraget 42 poeng og havnet som nummer fem. Bøkestad og Indrehus uttalte til Verdens Gang at de fikk den plassen de fortjente, og at de ikke var misfornøyde med en femteplass. De sa: «Vi stiller neppe opp i en ny GP-finale, men utelukker ikke at vi vil skrive låter for andre artister.» Det gjorde de, og én av de artistene som de skrev en Grand Prix-låt for var en sanger fra Larvik.

Link til melodien «Ny tid»

1992

Carl Robert Henie Bilde stilt til disposisjon av Carl Robert Henie

Bøkestad og Indrehus hadde skrevet melodi og tekst til «Som en bro» med tanke på Carl Robert Henie som vokalist. Den ble framført som tiende bidrag i finalen i Melodi Grand Prix i Oslo Spektrum 21. mars 1992. Skuespilleren Trond Brænne skrev teksten. De ti distriktsjuryene ga den bare 180 poeng og havnet på en sisteplass. Bøkestad uttalte i et intervju med avisa Verdens Gang at han følte på mange måter at den ble for spesiell i denne sammenhengen.

Link til melodien «Som en bro»

1995

Gunnar Refsdal Bilde stilt til disposisjon av Gunnar Refsdal

Gunnar Refsdal Bilde stilt til disposisjon av Gunnar Refsdal

18 sanger kjempet parvis i dueller som et fast innslag i TV-programmet Æres den som æres bør med Knut Bjørnsen som programleder. 300 familier stemte fram sine favoritter, og vinnerne av de ni duellene gikk til finalen lørdag 1. april. I tillegg valgte en jury ut den tiende finalisten blant de ni utslåtte semifinalistene.

Trommeslageren i Drama, Gunnar Refsdal deltok med bidraget «En liten måne» i den første semifinalen. Sangen ble der framført som første bidrag av Irene Bjaanes.

Refsdal fikk en ny sjanse. Denne gang valgte han Stavern-kvinnen Marianne Elstad Olsen som solist. Hun hadde som 14-åring sunget med Drama. At det ble Olsen som Refsdal valgte til å synge «Kan ikke du?», var en ren og skjær tilfeldighet. Hun utdypet dette i et intervju med Østlands-Posten i utgaven av 4. februar 1995. Olsen, som sjelden var ute på byen, traff Refsdal på et utested i Larvik: «Har du bruk for meg, er jeg klar, sa jeg til ham. Dermed var det gjort.»

«Kan ikke du?» ble framført som andre bidrag i fjerde program av Æres den som æres bør. Denne gang gikk det mye bedre: Låta gikk videre med 69% mot 31% av stemmene.

Olsen framførte den som fjerde bidrag i finalen på NRK Marienlyst 1. april 1995. To distriktsjuryer, en folkejury, en irsk artistjury i Dublin og en norsk artistjury i Oslo ga den 79 poeng. Den kom på en tiende plass og sist. «Det fortjente ikke du», sa hoveddommer Knut Bjørnsen til Olsen etter finalen.

Link til melodi «Kan ikke du?»

1997

«Min egen superstar». Melodien ble skrevet av Marianne Elstad Olsen og Henning Hoel Eriksen. Teksten ble skrevet av veteranen Fredrik Friis fra Sandefjord. Den handler om ei ungjente, som elsker Tom Cruise, Antonio Banderas og Bruce Willis, men som ender opp med norske Petter.

Olsen framførte låta som første bidrag i finalen i Studio 2 på Marienlyst 8. februar 1997. En ekspertjury bestående av seks artister, avgjorde 40% av resultatet. De resterende 60% ble avgjort av seerne gjennom telefonavstemning. «Min egen superstar» fikk 11,3% av stemmene, noe som ga en femteplass.

Link til melodi «Min egen superstar»

2003

Birgitte Einarsen. Bilde stilt til disposisjon av Birgitte Einarsen.

Trekløveret Arve Furset, Mads Rogde og Benedicte Swendgaard skrev melodi og tekst til «Good Evening Europe!». Den ble framført som sjette bidrag i finalen i Oslo Spektrum 1. mars 2003 av musikalartisten Birgitte Einarsen fra Helgeroa. Hun hadde i februar 1999 fått en rolle i Grease, som hun deretter reiste rundt i landet med. Rogde var en kollega fra Grease.

Einarsen uttalte i et intervju med Østlands-Posten i avisas utgave av 28. januar 2003 at hun syntes at låta hadde gode vinnersjanser, at hun både gledet og gruet seg samt at dette ble som en kjempestor audition.

I det samme intervjuet avslørte Einarsen at hun var kjempeglad i låta, og at hun var veldig fornøyd med å få framføre den. Einarsen sa at låta var laget med humor og kjærlighet samt at det var en låt som passet henne bra. Hun syntes også det var glimrende at den gikk på engelsk, da hun mente at norsk er et hardt språk som ofte kan sitte litt dårlig i ørene på internasjonale juryer, men at engelsken når de fleste.

Seernes telefon- og SMS-stemmer ga «Good Evening Europe!» 35 poeng. Den ble én av de fire best plasserte sangene i første runde, som gikk videre til superfinalen, og publikum fikk stemme på nytt. I den andre avstemningen telte en telefonstemme ett poeng, og NRK har holdt seg til denne ordningen siden. 25 978 poeng ga en tredjeplass.

Link til melodi «Good Evening Europe»

2006

Birgitte Einarsen. Bilde stilt til disposisjon av Birgitte Einarsen.

De svenske produsentene i Red Fly Music, Niclas Molinder, Joacim Persson og Pelle Ankarberg, skrev melodi og tekst til «Saturday». Den ble framført som første bidrag av Einarsen i delfinale 3 i Framohallen i Bergen 27. januar 2006 og gikk videre til Siste sjanse i Oslo Spektrum 3. februar.

Deltakerne i Siste sjanse var sangene som kom på tredje- og fjerdeplass i de tre delfinalene. Siste sjanse-låtene ble ikke framført direkte, i stedet viste NRK framføringene fra de ulike delfinalene. De to sangene som fikk fleste telefon- og SMS-stemmer, gikk videre til finalen dagen etter.

Einarson framførte «Saturday» som femte bidrag i første runde i finalen i Oslo Spektrum 4. februar, men ble slått ut og kom ikke til gullfinalen.

Link til melodi «Saturday»

2008

Maria Merete Trøen. Foto stilt til disposisjon av Maria Merete Trøen.

Maria Merete Trøen fra Stavern framførte «Hear When I’m Calling» som andre bidrag i delfinale 3 i Nordlandshallen i Bodø 25. februar 2008. Melodi og tekst ble skrevet av Jarle Aanestad. Sangen handlet om å være selvstendig og rak i ryggen, rett og slett klare å stå på egne ben. Resultatene i alle delfinalene ble kun avgjort av seernes stemmer. Den ble slått ut.

Link til melodi «Hear When I`am Calling»

I morgen, før finalen, publiserer vi del 2: om opphavspersonene.

Morten Bakkeli

 

 Kontakt oss gjerne på mail adresse :bokebloggen@gmail.comhvis dere har noe på hjertet.