Nå har vi fått prislappen på bordet for Torget 1: 354 millioner kroner. Men det er vanskelig å tro at dette blir sluttsummen. På bare tre måneder har kostnadsanslaget økt fra 276 til 354 millioner kroner – en økning på 78 millioner. Hvis utviklingen fortsetter i samme tempo, er det grunn til å spørre hvor regningen faktisk ender.

Prosjektledelsen forsikrer innbyggerne om at de har full kontroll på økonomien. Det vises til en økonomisk «nødbrems» som skal hindre at kostnadene overstiger 354 millioner kroner. Men hvordan skal det fungere i praksis? Når byggingen først er i gang, kan man ikke bare stoppe halvveis. Ingen kommune kan etterlate et halvferdig rådhus på byens mest sentrale tomt. Derfor fremstår denne nødbremsen mer som en beroligende formulering enn en reell garanti.

Ordføreren argumenterer med at det på sikt er billigere å eie enn å leie. Det kan være riktig i teorien. Men Larvik kommune har allerede et dokumentert vedlikeholdsetterslep på rundt 1,5 milliarder kroner på kommunale bygg. Historien gir derfor liten grunn til å tro at kommunen vil lykkes bedre med vedlikeholdet av enda et stort bygg.

Tilhengerne av Torget 1 hevder at prosjektet vil gi et løft for sentrum. Det er vanskelig å se hvordan. På byens kanskje mest attraktive tomt planlegges det i hovedsak kontorer og bibliotek. Både rådhuset og biblioteket ligger allerede i sentrum uten at det alene har skapt den vitaliseringen mange ønsker seg.

Det sentrum trenger, er flere møteplasser, flere kafeer, flere butikker og mer aktivitet som trekker folk til byen hele dagen og hele året. Torget 1 risikerer i stedet å legge beslag på en unik tomt uten å tilføre den typen liv som sentrum sårt trenger.

Parkering er også en utfordring som fortsatt ikke er tilfredsstillende avklart. Ansatte, besøkende og brukere av biblioteket vil alle være avhengige av gode parkeringsløsninger. Dette er et spørsmål som fortjener langt større oppmerksomhet enn det har fått til nå.

Samtidig ser det økonomiske regnestykket stadig mørkere ut. Det er opplyst at det eide bygget vil koste kommunen rundt 15 millioner kroner mer årlig enn det leide – på 12 år blir det totalt omkring 180 millioner kroner. Før investeringen eventuelt kan sies å lønne seg, vil det gå mange år. Da er ikke fremtidige vedlikeholdskostnader, slitasje og oppgraderingsbehov tatt med i beregningen.

I tillegg kommer kostnadene ved utflytting fra dagens leide lokaler. Ingen utleier aksepterer at lokalene leveres tilbake i dårligere stand enn ved innflytting. Oppgraderinger og tilbakeføring kan fort koste mange millioner kroner, noe som ikke blir nevnt i deres regnestykke. Sammen med flyttekostnader, renteøkninger og andre uforutsette utgifter er det vanskelig å tro at sluttsummen stopper på 354 millioner., summen vil nok passere 500 millioner.

Mange innbyggere spør seg derfor om det er realistisk å tro at prosjektet holder seg innenfor budsjettet. Skepsisen er stor, og det er ikke uten grunn. Erfaringen fra store offentlige byggeprosjekter er dessverre at de sjelden blir billigere enn planlagt.

Før spaden settes i jorden, fortjener innbyggerne ærlige svar. Hva skjer dersom kostnadene løper løpsk? Hvem tar ansvaret dersom prosjektet blir langt dyrere enn forespeilet? Og hvorfor skal byens beste tomt brukes til et rådhus når mange mener den burde utvikles til aktivitet, handel og byliv?

Til slutt et tankekors: Larvik kommune er villig til å bruke hundrevis av millioner kroner på Torget 1, men finner ikke penger til flagging på Skreppestadbrua eller flere blomster og planter i bybildet. Det er et prioriteringsvalg som mange reagerer på.

Jeg er ikke politiker. Kanskje er det derfor jeg har vanskelig for å forstå regnestykket. Men én ting er sikkert: Vi er mange som fortsatt ikke mener at Torget 1 er det Larvik trenger. Nå er tiden inne for å lytte til innbyggerne før beslutningen blir umulig å snu.

Prosjektledelse og politikere bør lese Oddvar Andreassens innlegg i Bøkebloggen og ØP 02.06.2026. Jeg mener at det er en skandale hvis de går inn for Torget 1 når man kan få 2.500 m2 mer og betale 113 millioner mindre ved å bygge nytt på badetomta. Hvem tør ta ansvar for dette?

Håper politikerne kan ta til vette og stemme imot Torget 1, da kan de unngå en økonomisk katastrofe og også gjøre sentrum en tjeneste.

Jan Helge Holm Johansen

 

(Til info så har Bøkebloggen utarbeidet tegningen til saken med bistand fra ChatGPT (AI).)

Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.

* Følg Bøkebloggen på Facebook *