Det har vært et mareritt»

Østlandsposten har skrevet en artikkel om et hus i Larvik som ble bygget i 2010 og som skiftet eiere fire ganger frem til 2023. I 2023 kjøpte et samboerpar  boligen som ble markedsført som en påkostet og nærmest luksuriøs bolig. Paret som kjøpte boligen i  2023,  var i 70 årene og hadde en drøm om å bli boende i huset så lenge som mulig.

Paret som kjøpte boligen i 2023 sier til ØP: «Det har vært et mareritt!»

Larviksbloggen «Bøkebloggen» har hatt to artikler om den samme boligen tidligere med lenker til relevante dokumenter. Dagens Næringsliv har også skrevet om boligen.

Konklusjonen i artikkelen til ØP, er at boligen som ble bygget i 2010, er i så dårlig forfatning at den er erklært farlig å bebo. Tilstanden på bygget fra grunnforhold til mønepanner, er i en slik tilstand, at fagekspertise konkluderer med at hele bygget inklusive sålen, må rives. Grunnforholdene under bygget er ustabile.

Huset lar seg ikke reparere er hovedkonklusjonen.

Ved å lese hva som er skrevet om Granholtet 11, fremkommer det tydelig at det som er belyst, ikke dekker hele sakskomplekset.

Hvordan er en slik sak mulig?

ØPs artikkel beskriver prosessen der det eldre paret kort tid etter overtagelse, finner så mange feil og mangler at de kobler inn sitt forsikringsselskap. De kontakter tidligere eier, takstmann og megler. De kontakter kommunen for råd. De opplever liten forståelse og hjelp. De tappes helsemessig og økonomisk.

Forsikringsselskapet engasjerer kompetent fagekspertise og rapportene konkluderer med at huset er i bevegelse (!) Det synker. Det er alvorlige konstruksjonfeil. Fare for kollaps.

Larvik kommune ønsker ikke å ilegge boforbud. De forholder seg passive til tross for at det er fare for liv og helse hvis ikke huset fraflyttes. Kommunen må vel ha vært på tilsyn? Hva hvis det eldre paret ikke hadde flyttet ut og hvor huset kollapset med kommunens vitende ?

Ved å lese artiklene og de relevante dokumentene, kan vi få et inntrykk av hvilken situasjon det eldre paret har stått i over tid. Både økonomisk og helsemessig, har det garantert vært en enorm påkjenning.

Hva visste byggmesteren som bygde huset i 2010? De tidligere eierne, meglere og takstmenn? ØPs artikkel tegner et skremmende bilde der de alvorlige feilene ikke ble avdekket før i 2023. I 13 år hadde tre ulike familier bodd i huset som er erklært farlig å bebo.

Når huset ble søkt om å bli oppført i 2010, signerte byggmester Ole O. Hvass på en såkalt «samsvarserklæring». Han stod ansvarlig for hele prosjekter bortsett fra rørleggerarbeid kan det se ut til. En «samsvarserklæring» er selve grunnlaget for byggetillatelsen og er et rettslig bindende dokument som skal sikre at bygget føres opp i henhold til gjeldende lover og forskrifter.

Når byggmester Ole O. Hvass blir kontaktet av ØP vedrørende hans rolle som ansvarlig byggmester i henhold til  byggesøknad og samsvarserklæring og oppføring av bygget. kan vi lese et totalt fravær av sitt ansvar såvel som fravær i elementær fagkunnskap. Hvor er byggmesterens realitetsforståelse?

ØP skrev en artikkel 16/10-1997.  Artikkelen omhandler det som Larvik kommune omtaler som den værste byggesaken i kommunens historie. Det er Mellomgata 24 på Langestrand og hvor byggmesteren er den samme som på Granholtet 11. Ole O. Hvass. Når vi sammenligner disse to separate byggesakene, er det skremmende likheter. Dog fikk beboerne av Mellomgata 24 boforbud av kommunen, men ikke Granholtet 11.

Mellomgata 24 Skjermdump: op.no

Mellomgata 24 Skjermdump: op.no

Hvordan er det mulig for en byggmester å fortsatt kunne operere i byggemarkedet når vi ser slike resultater? Hvor mange hus er lik Granholtet 11 og Mellomgata 24 der byggmester Hvass er ansvarlig utførende ?

Selvsagt burde det vært foretatt en gransking av alle bygg der denne byggmesteren har stått som ansvarlig søker. Dette er en kommunal oppgave i samarbeid med Direktoratet for byggkvalitet. Det er i tillegg direkte uansvarlig å ikke avskilte slike aktører i byggemarkedet.

Men det er også en oppgave for politiet å etterforske slike saker, da det kan oppstå fare for liv og helse i tillegg til at det ikke er samsvar med hva som er omsøkt og signert og hva som faktisk er oppført. Andre ord på slikt, er dokumentforfalskning og svindel.

Kristian Stensrud

 

Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.

* Følg Bøkebloggen på Facebook *