When Summer Comes ble utgitt på CD og alle digitale plattformer av selskapet Resonant Music 16. juni 2023. Terje Gewelt var produsent. Platen er spilt inn, mikset og mastret i april 2023 i Hallibakken Lydproduksjon av Tor Magne Hallibakken, Nesbyen.

Terje Gewelt, gratulerer med din nye plateutgivelse. Du ble født i Oslo i 1960, men vokste opp i Byskogen i Larvik. Undertegnede var begeistret, kalte den «Vakker og stemningsfull» og ga karakteren 5.

Du har vært meget produktiv i 2020-årene. I løpet av de seneste tre årene har du spilt inn fire albumer.

– Ja, det har vært noen fine produktive år for meg nå, selv under Corona-tiden.

Hva var bakgrunnen for at du valgte å spille inn denne platen med den svenskfødte gitaristen Staffan William-Olsson? Har dere spilt sammen tidligere?

– Staffan og jeg har spilt mye sammen i forskjellige bandsettinger de siste 20 årene, også som trio med Karin Krog.

Hvem kom på idéen til platen?

– Jeg fikk ideen til dette albumet etter noen fine triokonserter med Karin Krog i mars.

Hvem sto for valget av melodier til albumet?

– Det var jeg som valgte ut låtmaterialet, bortsett fra Oblivion av Astor Piazzolla som Staffan kom med.

Var det noen melodier dere spilte inn som ikke fikk plass på albumet?

– Nei, alle melodiene vi spilte inn i studioet ble med på platen.

Melodiene er sommerlette, men også litt vemodige. Noen tanker rundt det?

– Konseptet og ideen til dette albumet var å plukke tidløse kjente låter fra forskjellige verdenshjørner og spille dem på vår måte. Jeg syntes det er blitt en vellykket sommer-jazzplate som er lett å like selv for de som ikke hører på jazz til daglig.

I hvor mange land har albumet blitt utgitt? Hvordan har anmeldelsene vært?

– Jeg bruker Musikkoperatørene som hoveddistributør, og de har avtaler med andre distributører over hele verden. Mitt største marked er Skandinavia, Tyskland, USA, Japan og UK, men albumet er tilgjengelig for strømming og nedlasting i nesten hele verden. Platen kom ut 16. juni og anmeldelser begynner nå å tikke inn, det virker som musikken blir godt mottatt av både anmeldere og musikkelskere.

Du har blant annet spilt i storband, trioer og kvartetter, men har også spilt med pianisten Christian Jacob og nå med William-Olsson. Er tomusiker-formatet noe du liker?

– Ja, jeg har gjennom 45 år som utøvende musiker spilt i veldig mange forskjellige konstellasjoner, men jeg trives nok best i mindre grupper hvor det også ofte er større rom for bassister til å utfolde seg også solistisk.

Flere av sporene er ikledd bossanova-drakt. Den amerikanske jazzsaksofonisten Stan Getz var én av dem som populariserte denne musikkstilen i 1960-årene. Du har nok sikkert lyttet på albumet Getz/Gilberto (1964)?

– Ja, det er en klassiker og burde vært obligatorisk musikk i alle møblerte hjem.

Kontrabass blir som oftest anvendt i rytmeseksjonen til orkestre. Du beviser at det som soloinstrument er uttrykksfullt. Kommentar?

– Takk for det. Ja, som jazzmusiker er improvisasjon en vesentlig del av det musikalske uttrykket. Som bassist søker jeg etter melodiske linjer innenfor det harmoniske og melodiske uttrykket hver komposisjon har, samtidig som jeg tar min funksjon som bassist på alvor.

Det var artig å høre de jazzinspirerte arrangementene til Vi har ei tulle med øyne blå og Turid Goksøyrs Danse mi vise, gråte min sang (kjent med Erik Bye). Kunne du tenke deg å spille inn et jazzalbum med kjente norske viser? Noen av dem, særlig de som er skrevet av Finn Ludt og Willy Andresen, er jo i utgangspunktet jazzinspirerte.

– Jeg har vært med og spilt inn mange slike norske låter på plate, blant annet; «Jazz på norsk» med pianisten Egil Kapstad og «Norwegian Song» med pianisten Dag Arnesen. Vi har flere slike låter på repertoaret i trioen til Staffan. Kanskje det hadde vært fint å gjøre en plate med egne versjoner av disse flotte låtene om noen år.

Er det et spesielt publikum du henvender deg til med dette albumet, Terje?

– Konseptet til dette sommeralbumet var å presentere gode melodier som mange kjenner, spilt kun på kontrabass og gitar i en lun kammerjazz-setting. Jeg tror de fleste som er opptatt av god musikk vil like dette albumet. At platen innehar mye fantastisk fint gitarspill er heller ikke negativt.

Har du og William-Olsson planlagt å holde konserter i Larvik? Larvik Jazzklubb har nylig blitt etablert.

– Vi spilte nylig i Larvik sammen med Karin Krog. Vi har ikke planlagt noen flere konserter i Larvik nå, men kanskje om ett års tid hadde vært fint.

Da vil vi i Bøkebloggen få ønske deg lykke til videre i din musikalske karriere, Terje Gewelt.

– Tusen takk, så fint at det finnes slike blogger som Bøkebloggen til å spre informasjon og nyheter om hva som skjer i nærmiljøet. Det er synd at mange lokalaviser ikke lenger ser verdien av å formidle kultur og musikk.

Undertegnede kontaktet i dag lederen for Larvik Jazzklubb, Arvid Karlsen, om konsert, og han sa at det kunne godt hende at man fikk det til.

Musiker og fotograf Bjørn Jakobsen fra Larvik har tatt coverbildet. Terje Gewelt retter en stor takk til ham for at han  fikk lov å bruke det.

Morten Bakkeli

 

Under kan dere lese Bøkebloggens anmeldelse av den nye platen og også link til platen.

Vakkert og stemningsfullt.

Jazzbassisten Terje Gewelt ble født i Oslo i 1960, men vokste opp i Byskogen i Larvik. Han har spilt inn mer enn 100 CD-plater med skandinaviske, europeiske og amerikanske kunstnere som Billy Cobham, Tommy Smith, Misha Alperin, Michael Schrieve, John Surman og Karin Krog.

When Summer Comes ble utgitt på CD-plate og alle digitale plattformer av selskapet Resonant Music 16. juni 2023. Her har Gewelt med seg den svenskfødte Staffan William-Olsson på akustisk og elektrisk gitar. Han er blant annet kjent fra gruppa The Real Thing.

På albumet finner vi melodier skrevet av blant annet Antonio Carlos Jobim, Astor Piazzola, Irving Berlin, Ever Taube, Olle Adolphsson og Torild Goksøyr. Flere av dem er kledd i bossanova-drakt, og her må denne anmelderen innrømme at han er inhabil, for bossanova er én av hans favoritt-musikkstiler. Bossanova kommer opprinnelig fra Brasil, og ble blant annet popularisert av João Gilberto, Astrud Gilberto, Antônio Carlos Jobim og den amerikanske jazzsaksofonisten Stan Getz. I Skandinavia var Lill Lindfors populær med sine bossanova-sanger.

Vi har ei tulle med øyne blå og Danse mi vise, gråte min sang (kjent med Erik Bye) har begge fått jazzinspirerte arrangementer. I førstnevnte har Gewelt et lengre soloparti på sin kontrabass. Vanligvis utgjør kontrabassen en del av rytmeseksjonen i orkestre, men Gewelt demonstrerer hvor uttrykksfullt det også kan være som soloinstrument.

Det er en fryd å lytte til to musikere som generøst deler sin musikalitet med lytterne. De spiller lekfullt. Dersom jeg skal tillate å komme med en beskrivelse av musikken, vil jeg si at den er vakker, stemningsfull og litt vemodig. «Balsam for sjelen» er kanskje et forslitt uttrykk, men det passer i høyeste grad her. I en tid, der mye musikk er overlesset med elektronikk og masete instrumenter, er det vederkvegende å lytte til en slik dempet og behagelig musikk. Platen er obligatorisk for de som elsker kvalitetsmusikk.

Best likte anmelderen How insensitiveOblivion og Wave.

Rundt midnatt skal undertegnede sette seg i godstolen på terrassen med en kopp varm kakao i den ene hånden og la sporene på albumet smyge seg sommerlett inn i øregangene.

Karakter: 5.

Albumet kan streames her: https://orcd.co/whensummercomes

Mvh.
Morten Bakkeli
Mesterfjellveien 8
3257 LARVIK

 

Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.

 

* Følg Bøkebloggen på Facebook *